18 augusti 2016

barnomsorg

vi har börjat skola in Miranda på förskolan nu harens förskola i Flerohopp. Där jag gick själv en gång i tiden när jag gick i grundskolan. Men oj va det har förändrats sedan dess. (och tur är väl det ?) Men Miranda är helt slut, trött och gnällig när vi kommer hem. Jag mins själv hur ledsen jag va när jag kom hem från "förskolan" när jag va liten. Mycket ljud och intryck blir det. Det blir naturligtvis mera påfrestande när man har hörselskada.   

Det går bra. Vi har ju bara varit två dagar nu. Så behöver ju komma in i det mera. I dag träffade vi specialpedagog, hörselspedagog, förskolechef. och en del av pedagogerna på förskolan. För att prata om Miranda och funktionshinder. Det gick bra. Många saker snurrar i huvudet så klart. Tänkt så det har förändrats sedan jag gick i skolan.

Jag har fått (låna) en cykelvagn av min ena syster att ha fäst bak efter på cykeln. Den är lite servad, däcken pumpade och uppfräschad. Det är inte senaste modell men den fungerar. Vi har också testat den när jag cyklar mellan mormor och morfar och här. Det känns betydligt mera stabilt en att ha henne vinglade på en barnsits på pakethållaren. Men det behövs inhandlas en ny vimpel. Den gamla är trasig och ett regnskys. Det finns alltså tak och väggar på cykelvagnen men taket håller inte vatten ute fick jag uppleva i morse när det öste ner regn. Det finns regnskys att köpa på marknaden. Men det ska vara rätt modell och jag vet inte vad märket heter. Syn att jag inte har någon fungerade kamera annars kunde jag tagit foto och ni kunde hjälp mig att leta efter liknade på nätet. Så ska vi ha råd också.

Då jag inte har så mycket till ekonomi nu. Har jag inte vetat vad jag ska skriva in för att få rätt dagisavgift. Det finns ett intranät där man loggar in och där är det massa saker som har med dagis och skola att göra och där ska man bland annat fylla i inkomst för att få rätt dagisavgift. Jag visste inte vad jag skulle skriva för att det skulle bli rätt. Så jag tänkte att jag fick jaga någon tjänsteman på kommunen för att få hjälp så det blir rätt. Tänka sig att min gamla klasslärare från när jag gick individuella programmet är tjänsteman som har hands pedagogisk omsorg, skoljuridik, barnomsorg, grundskola, förskola  Jag hade skrivit till honom och ringt och i dag ringde han upp. Han gav mig nummer till den som har med förskoleavgiften att göra, hann hade läst min blogg och så kom vi överens om att träffas på nästa onsdag på kommunhuset. Min gamla lärare sa att jag att han kanske inte kan göra allt men han kan kanske göra något och att bara får prata med någon om situationen brukar lätta. Han sa att han ville bry sig om och se att det går åt rätt håll. Hur ofta händer sådant liksom? 

förresten det där med orosanmälan är inte för att de ska ta Miranda i från mig och att jag skulle vara en dålig mamma. Det kan lika gärna vara för att flagga för att här är det någon som behöver stöttning. Det räcker liksom med oro.

Så en fråga. Blir jag sjukskriven igen. Måste jag säga upp jobbet eller kan jag ha det kvar? 

Jag ska upp tidigt i morgon för att rätta till tanden som blev en lååååång historia. Så blir jag av med den en gång för alla.

2 kommentarer:

  1. Det är alltid kämpigt i början, och som du säger, det är inte lätt med hörselskada . Minns själv vad jag missförstod mkt men jag vägrade ju ha hörapparat också, ljuskänslig osv. Vet ej om Miranda är ljudkänslig? Med bra ett du får så mkt stöd kring henne. Ang ditt jobb i Göteborg, om du nu skolar in henne där du bor nu, känns tillbakagången till just det jobbet inte lite avlägset då?? Bara undrar. Men du själv, har du stärkt dig nåt så du får hamna i jobb snart? Siktar du på Göteborg eller i Kalmar/Nybro trakten? Lycka till, kram till er båda

    SvaraRadera
  2. Ljud känslig skulle det stå. Förresten, har ni vägarna uppåt landet i höst/vinter?

    SvaraRadera